*Tutorial* Granny square meetlintkussentje

Wat krijg je als je dit combineert met dit?
Een granny square meetlintkussentje! 

Terwijl ik ze aan het maken was, bedacht ik me dat jullie het misschien wel leuk zouden vinden als ik er een tutorial van zou maken. Dus, bij deze!

*Tutorial* Granny square meetlintkussentje

 Je begint met het haken van een Granny Square, een stukje groter als je meetlintje is. Dit ronde meetlintje kun je oprollen door op het knopje te drukken, superhandig om ergens in te verwerken dus (je kunt door de stof heen op het knopje drukken).

 Dan knip je twee stukjes stof, aan elke kant ongeveer 1,5 cm. breder dan je granny square.  Het leuke van dit patroontje is dat je het niet zo precies hoeft te doen. 😉

Speld je granny square (goede kant boven) op een van de stofjes (goede kant boven) en naai rondom over de buitenste gehaakte rand vast. Als je naaigaren in ongeveer dezelfde kleur kiest als je haakgaren, zie je daar niks van.

Knip een lintje van ongeveer 10 cm., vouw het dubbel en leg het met de uiteinden naar boven op je granny square.
Leg daar bovenop het tweede stofje met de goede kant naar beneden en speld alles vast. Naai rondom, maar laat aan de onderkant een stuk open (van speldje tot speldje). Je lintje zit aan de bovenkant (tussen de twee stofjes). Knip je stofjes evt. bij tot ongeveer een cm. van je stiksel.

Keer dan je werkje binnenstebuiten (of eigenlijk buitenstebinnen 😉 ) en vul hem een klein beetje op met vulling (alleen bovenin).

Stop dan je meetlint erin, met de kant met het knopje aan de kant van je stofje en vul hem evt. aan de zijkanten en onderkant verder op met vulling, maar niet te veel. Let erop dat de kant waar het meetlint uit het ronde houdertje komt aan de onderkant zit.

Speld dan de onderkant vast, waarbij je de flapjes stof naar binnen vouwt (en het meetlint zover mogelijk naar boven duwt, omdat hij anders in het gedrang komt met je naaimachinevoetje).

Naai dan de onderkant dicht, maar laat een stukje open waar je meetlint zit.

Als je wilt, kun je nog een stukje vilt om het uiteinde van je meetlint maken. Knip een vierkantje vilt uit en vouw het dubbel. Naai dan de twee zijkanten dicht en knip ze op maat.

Schuif het eindje van je meetlint in het vilt en naai dan de bovenkant vast.
En klaar is ie! 🙂
Enjoy! En meet ze! 😉

Deze drie heb ik gemaakt…

Ben benieuwd wat jullie van de meetlintkussentjes én de tutorial vinden! 🙂
P.S. Mochten jullie een tutorial van het haken van een granny square willen, dan hoor lees ik het wel.

22 reacties op “*Tutorial* Granny square meetlintkussentje

  1. Oh super leuk! nu nog leren haken en een nieuwe naaimachine hahah

    Waar haal je die uberschattige roze meetlintjes vandaan?? heb altijd zo’n saaie hema

  2. wat wij er van vinden? Nou ík vind het in ieder geval super om zo’n leuke tutorial te krijgen. Leuk dat je dit met ons deelt. Dat houdt je site extra interessant 🙂

  3. Tutjes zijn altijd leuk, om er zelf inspiratie van te krijgen of gewoon om ook echt eens zelf te maken. DUS BEDANKT!!!!!

    En die uiltjesstof is te cute!!!!

    X
    Simonet

  4. hé spammert van me hahahaha, beetje klantjes weglokken van me, gaat niet lukken hihi.
    Maar ik blijf dit projektje leuk vinden, wie weet ga ik er een variatie van maken, maar dat gaat volgende week worden ben ik bang hahaha, jij nog in de stress voor dit weekend? Ik naai me(mmm klinkt erg vaag hihi) drie keer in de rondte! Maar wel leuk!

  5. Ze zijn superleuk en in het echt nog veel leuker!!! Maar een tutorial is altijd super!!! Nog een paar nachtjes.. heb er zo’n in in!!! 🙂

  6. Ik vind het heel leuk bedacht, maar misschien is het netter om het laatste eindje met de ik en jij steek vast te naaien, dan zie je geen stiksel en zijn alle 4 de kanten mooi afgewerkt.

    Die rose rolmaatjes zijn schattig, waar heb je die gescoord?

  7. Whahaha!!! Ik-en-jij-steek! Daar had ik nou echt nog nóóit van gehoord! Zelfs niet tijdens “nuttige handwerken”! Wat een manco in mijn opleiding! Maar ik heb ’t even opgezocht en ’t is idd wel een heel handig steekje!

  8. Tis een heel handig steekje en als je het heel netjes doet zie je er niets van!

  9. De meetlintjes komen van de Pipoos vandaan (1,25 euro). Ze hebben ze ook bij sommige fourniturenwinkels (daar vond ik ze voor 0,75 euro) en ze hebben ze zelfs bij de Wibra (alleen in het wit, 0,50 euro). Nogal een prijsverschil dus. 😉 Shop ze en haak/maak ze! 🙂

  10. Ja, Granny Squares 😀 Ik weet helemaal niet hoe ik ze moet maken, maar ze zijn wel leuk. En je kan er super leuke dingen mee doen duidelijk!

  11. Pingback: Nicollie.nl – Freubelweb – *Blogverloting* « Nicollie's ~Nicx for short~ Blog

  12. Iedere maandag kijk ik uit naar je leuke mailtje met leuke spulletjes. Waar zijn die leuke meetlintjes te koop?
    groetjes,
    Lenie

  13. Hallo Nicollie
    ik heb net een mooie ondekking gedaan heb je blog gevonden
    Wat een leuk meetlintkussentje heb je gemaakt ,echt schattig ,je moet maar op het idee komen .
    Maar kan je mij soms het patroontje van de granny square sturen zal daar reuze blij mee zijn ,en heb je het met katoen gehaakt? en welke dikte van haaknaald ? Ik zal dit heel graag willen proberen te maken ,zal je iets terug willen laten horen over het patroontje .
    Al vast hartelijk bedankt ,ik blij al je nieuwtjes volgen.
    groetjes Geertje

  14. Pingback: Ik sta weer op Freubelweb! « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  15. Pingback: Goitske.nl

Plaats een reactie