*Tutorial* Nicollie’s Mandje

Op verzoek een tutorial van hoe ik mijn mandjes maak. Ik heb zelf altijd twee andere tutorials gebruikt, maar met beide was ik niet helemaal tevreden. Dus dan maar je eigen manier zoeken om een mandje te maken. 😉
Ik hoop dat jullie er blij mee zijn en hoor graag wat jullie ervan vinden!

 *Tutorial Nicollie’s Mandje*

Knip 2 buitenkantstofjes en 2 voeringstofjes van 16 x 17,5 cm. Je mandje wordt iets breder dan dat hij hoog is. (Andere afmetingen kunnen natuurlijk ook, maar let op dat je het niet te klein maakt, hij moet straks bij het inelkaar zetten nog wel over de vrije voet van je naaimachine passen 😉 ).

Ik heb ribstof gebruikt voor de buitenkant, dat is al redelijk stevig. Mocht je een dun stofje voor de buitenkant gebruiken, knip dan ook nog 2 stukjes vlieseline op maat en strijk deze aan de achterkant van je buitenkantstofjes om je mandje steviger te maken.

Leg de buitenkantstofjes met de goede kanten op elkaar. Doe dit ook bij de voeringstofjes. Teken in de hoeken aan de onderkant vierkantjes van 4×4 cm. af. Doe dit bij beide setjes.

 Knip de hoekjes af.

Naai langs beide zijkanten en de onderkant. Let op! Bij de voering moet je een zo groot mogelijk stuk openlaten aan de onderkant, naai daar dus alleen de uiteindjes van de onderkant aan elkaar. Dit wordt je keergat om het mandje binnenstebuiten te keren.

 Leg dan de hoeken op elkaar.

 Naai de hoeken op elkaar. Doe dit bij beide setjes stof.

Keer dan je voeringstof, zodat de goede kant buiten zit en plaats hem in het buitenkantstofje (waarvan de goede kant aan de binnenkant zit). Je hebt nu dus de goede kanten van de stofjes tegenelkaar.

 Speld de mandjes op elkaar. Mocht je lusjes willen maken van lintjes, dan moet je nu even naar onder scrollen. En dan weer terug voor de volgende stap. 😉

 Naai rondom langs de bovenkant.

 Keer nu je mandje door het keergat in je voeringstof, duw met je vingers in het mandje alle naden goed naarbuiten en naai het keergat dicht (zie rechts op de foto).

 Speld de bovenkant, zodat de buiten- en binnenkant netjes op elkaar zitten.

 Naai nu rondom, zodat je mandje een net afgewerkte bovenkant krijgt.

Als je wilt, kun je de bovenkant omslaan (dit gaat minder makkelijk bij een stofje wat verstevigd is met vlieseline).
En klaar is je mandje!

Wil je lusjes van lint? Lees dan nog even verder… 😉
Knip 2 lintjes af van ongeveer 10 cm. breed en vouw ze dubbel. Speld ze vast tussen de twee lagen stof (buitenkant-lint-voering). Op deze foto heb ik het lintje aan de buitenkant gespeld, zo moet het dus niet! Maar zo kun je goed zien dat het lintje met de uiteinden naar boven vastgespeld moet worden.

Ga dan weer verder zoals bij het rose mandje en naai rondom de bovenkant dicht, waarbij je de lintjes kunt verstevigen door daar een paar keer extra overheen te naaien.

En zo ziet dan je mandje met lusjes van lint eruit.

Veel plezier!

49 reacties op “*Tutorial* Nicollie’s Mandje

  1. joepie de poepie!!!!!!!!! Ben al vaker een uitleg van dit tegen gekomen, maar dan in het engels en dan vertaald klopt er geen bal van! Ga dit lekker opslaan, uitprinten en aan mijn knutseljuf voorleggen en hopen dat ik er dan uitkom, ik vind ze zo gaaf!
    bedankt hé!

  2. Heeeeel erg duidelijk! jammer dat ik geen fatsoenlijke naaimachine heb… zou er anders zo aan beginnen! Maar misschien is het ook leuker om er een uit jouw winkeltje aan te schaffen als ik er een wil…

  3. Wat maak jij leuke dingen. Ik vind het erg leuk om jou blog te bekijken.
    Wil je graag gaan volgen.

    groetjes annemiek

  4. Nou super! ik krijg er al weer helemaal zinin ik wist al wel hoe het moest maar niet de kriebels die krijg ik nu weel dank je!!!

  5. Huh? ik dacht toch echt dat ik van de week al een reactie had achtergelaten, want ik ben superblij met je duidelijke tut. 🙂

    Heb weer wat leuke stofjes, dus wie weet gaat het er dit weekend van komen. Want ik kan natuurlijk niet het héle weekend in de zon zitten. 😉

    Thanks! fijn weekend!
    Lfs, Lies

  6. Pingback: Mandjes, portemonneetjes en meer… « Nicollie's ~Nicx for short~ Blog

  7. Pingback: Leuke mandjes | Poepedoeres

  8. Ik heb gisteren ook een mandje genaaid met je tutorial! Heel duidelijk, ook voor beginners (is pas mijn tweede naai-poging). Het viel wel héél erg klein uit, maar is ondertussen in beslag genomen door mijn lievelingssnoepjes 😀

  9. Pingback: Een zelfgemaakt mandje, dat ik dat kan!! « Aagje Doeken

  10. Ja, hij is duidelijk. Ik was op zoek naar wat anders, maar ik raakte zo geïnspireerd dat ik spontaan je mandje nagemaakt heb. Van tafelzeil met een leuk voerinkje. Ook goed te doen!

  11. Wat een leuke mandjes! Ik heb meteen een poging gedaan en het is gewoon gelukt, joepie! Bedankt voor je duidelijke uitleg!

  12. Door deze mandjes ben ik je blog gaan volgen, super! Heb er nu 4 gemaakt, ze zijn zo ontzettend leuk en makkelijk te maken door jou duidelijke uitleg. Ook zijn ze erg leuk om kado te geven. Leuk!

  13. Wat een superleuke mandjes, ik weet gelijk wat ik vanmiddag ga doen, mandjes maken dus !! Ik heb nog lapjes genoeg liggen, even wat anders als haken, hahaha…. Mijn dochter zal wel blij zijn, die is gek op mandjes en bakjes !

    Groetjes,
    Anneke.

  14. Eerst en vooral wil ik je feliciteren met de mooie ontwerpen die je maakt. Hierbij ik net zelf het zakje gemaakt en het is gewoonweg schitterend gelukt. Ook heb ik nog nooit zo’n duidelijke tutorial gezien zoals deze. Laat dit een voorbeeld zijn voor vele andere. PRACHTIG doe zo voort.

  15. Vanmiddag een mandje in hetzelfde formaat gemaakt en net een grotere uitgeprobeerd. Ze zijn geweldig geworden! Bedankt voor de duidelijke uitleg!

  16. Super tof …..zelfs mij is het gelukt, nooit eerder achter het naaimachine gezeten…..

    Heb eerst een proefje gemaakt van wit katoen, de eerst volgende marktdag ga ik leuke goedkope stofjes scoren.

    En dan wil ik ze een paar maatjes groter maken, voor straks als mijn kindje is geboren voor op het kamertje…….

    THX……..

    gr Alise

  17. Ik heb ze pas geleden in Aalten bij de Countryfair gezien, maar dan in de vorm van ’n BigBag met brede handvaten eraan. Een Bigbag is een kuubszak waar ze vaak zand/grind/grond/stenen in vervoeren en afleveren. Deze mandjes waren gemaakt van ’n beetje grove, witte stof. Ze waren gevuld met wat plantjes en stonden op ’n tuintafel. Ik vermoed dat ze verstevigd/geïmprigneerd zijn (met verdunde houtlijm??). Als je wilt kan ik je nog wel een foto sturen. gr. Cilia

  18. Wat een fijne beschrijving, ik ben gelijk aan de slag gegaan en ik heb in 2 uurtjes tijd het mandje gemaakt en dat voor een beginnende naaister, ik ben super trost op mezelf 🙂
    Alleen vond ik m wat klein uitgevallen, dus ik ga net als wat Alise zegt een grotere maken, door de maten te verdubbelen.

    iig bedankt!

    grtzz Eveline

  19. Super bedankt voor deze goede, leuke en duidelijke tutorial!!!
    Zelfs voor mij als beginnend naaister.
    Ik heb er al 3 projecten mee gemaakt.
    2 sokkenmandjes voor de kids. Hierbij heb ik de maten verdubbeld en ze zijn zóóó leuk geworden!
    En het derde project heb ik zojuist afgemaakt en het is geworden…. een theemandje hihi van stof. Met de maten uit je tutorial.
    Heel schattig afgewerkt door er een satijnlint om heen te strikken. Leuk, leuk!! Nogmaals thanx!!

    Groetjes Ilse

  20. Hoe weet ik welke maat hoekjes ik eruit moet halen als ik andere meten neem voor grotere mandjes? Is er een bepaalde verhouding of waar moet ik rekening mee houden? Hopelijk kan iemand mij verder helpen.. Deze uitleg is overigens grandioos, het lukte in een keer goed!

  21. Hoppaaa, in een keer gelukt! Bedankt voor deze tutorial. Ik heb een mooi cadeautje klaar! Ik heb voor de buitenkant een effen stof met daarop een soort kant gebruikt, die eerst aan elkaar genaaid en is superleuk geworden.

  22. Amai écht super.. Heb er al twee gemaakt! Zo goed uitgelegd ook!! Bedankt

  23. Snel klaar, dank je wel voor de beschrijving. Ik heb het wel groter gemaakt, maar dat is persoonlijk.

  24. Praktisch mandje om als ik aan het naaien ben om alle kleine afval in te verzamelen.

  25. Pingback: » Tips creatief met tafelzeil | Hobby.blogo.nl

  26. Pingback: Mandje | t'naaiertje

  27. Keileuk! Ik heb wel het dubbel genomen van de maten en met vlieseline ertussen.

  28. Pingback: tutorial blog keren

  29. Ja! Mij is het ook gelukt! Makkelijke manier om leuke cadeautjes te maken voor iemand. Ik houdt ervan! Ik vroeg me alleen wel af hoe ik zo’n mandje hoger en groter kon krijgen behalve de maten groter maken.

  30. Leuk! Wel een vraag: wat zijn de afmetingen van dit maandje? (De hoogte en de beide zijden?)

  31. Geweldige tutorial. Heb het mandje gemaakt. Weet alleen nog niet goed hoe ik het breder kan maken. Weet jij iets hoe ik dan kan doen?

  32. Super leuk, zojuist een test mandje gemaakt met jeansstof.
    Erg leuk geworden. Wil morgen samen met mijn dochter 2 mandjes maken voor haar juffen als afscheids cadeau. Maar dan wil ik ze iets groter maken.
    Hoe kan Ik dat het beste aanpakken qua afmetingen?

  33. Pingback: Tips creatief met tafelzeil - Hobby.blogo.nl

Plaats een reactie