*Tutorial* Leren labels stempelen

leerstempelen

Jeej! 800.000 blogbezoekers! Dat is reden voor een feestje. 🙂 En in plaats van het uitdelen van kadootjes, deel ik nu mijn kennis met jullie. 😉 Wil jij ook graag zulke leuke leren labels maken? Hier lees je hoe!

*Tutorial* Leren labels stempelen

Benodigdheden:
– stroken tuigleer (boomsma.nl, jageafournituren.nl);
– stempels voor leer of metaal (sieradenfournituren.com, xitin.nl, etsy.com);
– holpijp om de gaatjes te maken (boomsma.nl);
– stanleymes;
– hamer;
– snijmat;
– water;
– doorzichtige schoenpoets of leercrème;
– voor de veiligheid: veiligheidsbril en oordopjes.

llabels3

Je begint met een rondje shoppen. 😉
Tuigleer (plantaardig gelooid leer) is geschikt om te bestempelen en kun je in stroken kopen die precies breed genoeg zijn voor je labels.
Stempels (slagletters) van het merk Beadsmith zijn geschikt om zowel leer als metaal te stempelen (let op: met metaalstempels kun je ook leer bestempelen, met leerstempels kun je geen metaal bestempelen!) en zijn voordelig geprijsd. Er zijn ook leuke designstempels.

gehaaktkleinkrukje3

Als je dan alles in huis hebt, begin je met de labels op maat te snijden (de lengte is afhankelijk van hoeveel letters je op je labels wil). Houd er rekening mee dat er ook nog ruimte moet zijn voor de gaatjes.
Dan houd je je label even onder de kraan, slaat er met de hamer de stempels in en laat ze drogen.
Als ze droog zijn, kun je ze insmeren met schoenpoets (doorzichtig) of leercrème zodat ze lang mooi blijven.
Daarna sla je de gaatjes in de labels met de holpijp en de hamer. Doe dit niet op je mooie keukentafel 😉 en gebruik altijd een snijmat.
Klaar!

P.S.1 Oefen eerst even met de letters op reststukjes leer, het is even wennen hoe hard je moet slaan en hoe je de letters netjes naast elkaar krijgt.
P.S.2 De labels kunnen niet erg goed tegen water, dus zorg ervoor dat ze niet nat worden (buiten die keer dat je ze bestempelde).
P.S.3 Maak niet allemaal mijn labels na, maar verzin zelf wat leuks!

Enne, de labels zijn gewonnen door Yvonne. Gefeliciteerd! Mail je me je adres?

labelsgeponst1

25 reacties op “*Tutorial* Leren labels stempelen

  1. O,o ,o, wat een goed idee om het te delen zeg. Wil het ook zeker een keer gaan proberen.
    Enne, joepie dank voor het winnen van de labels 😀groetjes YvonneP

  2. Gaaf dat je een tutorial hebt gemaakt over hoe leren labels te stempelen!! Loop er al een tijdje mee in m’n hoofd maar ga er binnenkort serieus mee aan de slag. En goed van je om te benoemen dat mensen hun eigen creativiteit aan moeten wenden bij het stempelen!
    Groetjes, Patricia

  3. Superleuk dat je deze totorial online zet, bedankt voor het delen, dat wordt oefenen en Yvonne gefeliciteerd met je gewonnen labels, groetjes Jeannette

  4. Wow, wat veel bezoekers op jouw blog. Mooi compliment voor jou voor je leuke, inspirerende blog en berichten. Ik vind het altijd heerlijk om jouw berichtjes te lezen.
    Echt super dat je deze tutorial hebt gemaakt. Dank je wel. Het lijkt me echt leuk om te doen. Eerst natuurlijk een poosje oefenen.
    Yvonne, gefeliciteerd met de toffe labels.

    Lieve groetjes, Margaret

  5. Dank je wel voor het delen. Wil het ook zeker een keer proberen maar zit een beetje tegen de aankoop van de materialen aan te hikken. Maar nu duidelijk is hoe het moet en wat ik nodig heb, ga ik vast een keer doen. Nogmaals dank.

  6. Hoi Nicole, zijn dit ook de stempels die jij gebruikt hebt voor de metalen armbanden?
    Enne dank voor de felicitaties ☺ groetjes YvonneP

  7. Dankjewel voor het delen van je kennis 😉
    Leuk om te zien hoe jou labeltjes tot stand zijn gekomen!
    Zou zelf ook graag beginnen, maar inderdaad, dat rondje shoppen hé!
    Groetjes, Mascha

  8. Gefeliciteerd en bedankt voor het delen van jouw kennis.
    Leuke dingen maak je.
    Ben al een tijdje aan het uitzoeken wat aan te schaffen voor leren labeltjes te stempelen. Mag ik vragen hoeveel mm jouw tuigleer is en hoeveel mm de stempels?
    Alvast bedankt en nog heel veel handwerkplezier.
    Groetjes Petra

  9. Bedankt voor je uitleg 🙂 wat ik mij wel af vraag die stempels om de letters er in te krijgen kun je dat gewoon doen met metaal stempels of heb je daar weer speciale voor nodig.

  10. Wow, erg mooi die labeltjes. Heb zelf ook slagletters besteld. En ben ermee aan de slag gegaan. Ben erg benieuwd welk lettertype jij hebt gebruikt voor je labeltje en hoeveel mm. Want ik zat te twijfelen of 3 mm misschien wat te klein zouden zijn. Zou ik je mogen vragen waar jij je slagletters gekocht hebt? Of van welk merk ze zijn.
    Heb al zitten surfen maar kan ze niet vinden.Vind ze namelijk erg mooi.

  11. Ja dat vroeg ik me ook af! Ik heb zelf slagletters besteld die 3 mm zijn (zoals ze bijna allemaal zijn) maar vind ze zo klein! Vraag me af hoe groot die van jou zijn en welke jij hebt?

  12. ja dat vroeg ik me ook af hoe groot jouw stempeltjes zijn. Ik heb ze van 3 mm maar vind het een beetje tegen vallen… zo klein!

  13. Pingback: Gehaakt babymutsje voor mijn nichtje - Jip by Jan

  14. Hallo Nicolle, dank je wel voor deze tutorial. Ik ben gelijk volger geworden. Ik ga proberen labels te maken maar ik vraag mij af hoe je het hartje door hebt geslagen. (geen idee hoe ik het anders moet omschrijven) Ik wil graag een slagstempel van een sterretje kopen. Maar wat voor een soort moet ik dan hebben om het sterretje er helemaal door te slaan? Ik hoor heel graag van je! Alvast dank.

  15. Zou ik mogen vragen welke slagstempels jij hebt gebruikt? Ik ben op zoek gegaan, maar er is zoveel te koop en de prijzen variëren ook nogal. Jouw lettertype. IND ik namelijk erg mooi!
    Alvast bedankt!
    Groetjes,
    Anna.

  16. Hoi
    Per toeval op je website terecht gekomen.
    Leuk!
    Heb ik gelijk een vraag:
    Ik heb een eigen-ontworpen leerstelsel waar ik labels mee stempel voor onze stichting.
    Ik vet ze ook altijd in met leervet, maar eigenlijk wil ik het logo wat duidelijker krijgen.
    Hoe doe je dat, weet jij dat ook?

Plaats een reactie