*Tutorial* Gehaakt sleuteljasje

Het is weer tutorialtijd!
De sleutelhangers aan mijn tas waren aan vervanging toe, dus haakte ik wat nieuws. Iets multifunctioneels. Een sleuteljasje!

Met knoopjes als bloemetjes…
De sleutels zitten verstopt aan de binnenkant. Ziet er niet alleen vrolijk uit, maar voorkomt ook dat je sleutels het niet koud krijgen krassen maken op je spullen als ze in je tas zitten. En het ziet er leuk uit als ze aan een sleutelrekje hangen. Of als tashanger. Of gewoon voor de leukigheid. Ofzo…

Wil je er ook een haken? Dan volgt hier de tutorial…

*Tutorial* Gehaakt sleuteljasje

Benodigdheden:
– katoen; ik gebruikte Drops Paris/Lyric Puppets
– haaknaald (nummer 5 voor mij)
– knoopjes (van paper-and-string, zooo’n leuke shop!)
– sleutelhangerringen (ook van paper-and-string)
– jasseron/ketting, maar koord o.i.d. kan ook
– (stop)naald met groot oog om de steeltjes te maken
– naald met klein oog om de knoopjes vast te zetten
– garen
– schaar
– je sleutels 😉

1. Haak 6 lossen en sluit ze met een halve vaste (6v)
2. haak 12 vasten in de ring (12v)
3. haak 1 v in de eerste vaste van de vorige ronde en 2 v in de volgende, herhaal tot je rond bent (18v)
4. haak 1 v in de eerste 2 v van de vorige ronde en 2 v in de derde v, herhaal dit tot je rond bent (24v) (Als je dunnere katoen en/of een dunnere haaknaald gebruikt, moet je dit patroon nog wat vergroten)
5. haak 1 v in elke v (24v)
6. herhaal punt 5. tot je jasje (bijna) lang genoeg is voor je sleutels (incl. sleutelhangerring die aan je sleutels komt), wissel eventueel af en toe van kleur
7. maak een geschulpt randje: 1 halve vaste, 1 half stokje, 3 stokjes, 1 half stokje en herhaal dit tot je rond bent
8. Afhechten en eindjes verbergen.

Neem nu een metertje groene katoen en maak met je (stop)naald bloemsteeltjes, knoop aan de achterkant de eindjes vast.
Rijg garen aan je naald (klein genoeg om door de gaatjes van je knoopjes te kunnen) en naai de knoopjes op de steeltjes vast. Knoop aan de achterkant de eindjes vast en knip af (niet te kort).

Neem een sleutelhangerring en hang er je sleutels aan.
Bevestig de ketting (lang genoeg, zodat wanneer je aan je sleutels trekt, ze helemaal uit het jasje komen) aan je sleutelhangerring en bevestig aan de bovenkant van je ketting nog een sleutelhangerring.
Klaar!

Enjoy!

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
Mocht je er een gemaakt hebben, stuur me dan de link naar je foto’s of mail me een foto! Leuk!!

11 reacties op “*Tutorial* Gehaakt sleuteljasje

  1. lief
    dank je wel voor je mooie tut nicollie
    ben nu nog aan het oefenen met een ander project
    maar deze wil ik toch ook nog wel een keer gaan proberen

  2. Ik vind hem Gaaf! Ik wordt er heel blij van 😀 😀
    Dank je wel voor het Delen 😀 😀

    Groetjes van Ivonne

  3. ik sluit mij aan bij mijn voorgangers – nee flauw.
    Ze blijven cute, die ideeen van jouw. Komt dus ook op mijn todolist: mangneetbloemen, meetlintkussentje, grannybeurs eindelijk in elkaar “plakken”‘, mandjes naaien (als ik ooit een nieuwe machine heb), sleuteljasje haken ……… maar eeehhhhhh waar is de opening voor de sleutels? is dit een erg domme vraag? Ze zitten er nu in en waar haal je ze uit, sorry, is zaterdag en ben helemaal into mijn net binnen gekomen Big Shot maar ik zie het echt niet.

  4. De sleutels zitten erin, aan de onderkant is het open, het jasje is een soort klokje wat over de sleutels valt.

  5. Wat leuk weer, heb zo nog een hele waslijst met allemaal dingetjes die ik uit wil proberen.

    Groet, Agnes.

Plaats een reactie