*Tutorial* Buttons maken & bloempje haken

 

Omdat ik veel vragen over de buttons krijg, heb ik maar een tutorial gemaakt over hoe ze te maken. En dan ook maar gelijk hoe je zo’n bloempje haakt. 😉

*Tutorial buttons maken & bloempje haken*

Benodigd:
– Een leuk stofje
– Buttons
– Setje om buttons in elkaar te zetten
– Mal
– Potlood
– Schaar
– Evt. een pin, magneet of haarelastiekje
– Evt. een stukje hout o.i.d. om de button in elkaar te duwen
– Evt. een restje vlieseline

Er zijn twee soorten buttons, die met een platte achterkant (geschikt om er een pin of magneet van te maken) en die met een knoopjesachterkant (voor haarelastiekjes of om gewoon als knoopje te gebruiken).

Bepaal met je mal hoe je button eruit komt te zien en teken met potlood een lijn langs de buitenkant.

Knip de stof.

Dunne stofjes kun je verstevigen door er vlieseline achter te strijken.

Knip de vlieseline langs de stof.

Pak nu de plastic houder, plaats de stof erop (goede kant naar beneden, let op dat je figuurtje precies in het midden zit) en duw het metalen dopje in de houder, met de stof ertussen.

Zo dus.

Vouw de randjes stof naar binnen en plaats het metalen achterkantje op de stof.

Plaats het blauwe dopje op het achterkantje en druk het achterkantje in de houder, tot je hem voelt vastklikken. (Gebruik evt. een houtje wat je op het dopje zet om meer kracht te kunnen zetten).

En dan is je button klaar! Dat was toch niet zo moeilijk, he? 😉

De achterkantjes.

Met pin en haarelastiekje.

En dan het bloemetje haken…

Ik heb Catania katoen gebruikt en een haaknaald 3,5.

Rondje 1: Gebruik de Magic Ring en haak een rondje van 6 vasten (of haak 6 lossen en sluit ze met een halve vaste).
Rondje 2: Haak 12 vasten in de 6 vasten (dus 2 vasten per vaste).


Rondje 3: Haak 2 lossen, 3 stokjes in de eerste vaste van de vorige ronde en 1 halve vaste in de tweede vaste van de vorige ronde. Doe dit tot je bij de laatste vaste bent, dan heb je 6 bloemblaadjes.
Hecht je draadje af en steek het draadje terug naar het midden en maak daar een knoopje met de begindraad. Knip de eindjes af.
Klaar! 😀

Steek nu de pin door het midden van je bloemetje. C’est fini! 😀

28 reacties op “*Tutorial* Buttons maken & bloempje haken

  1. Ja!!! Daar is ie!!! 😉 Nou, daar gaan we hoor, bloemetjes haken! Dat van die haarelastiekjes wist ik trouwens ook niet, dat het zo gemakkelijk was. Dank je wel voor de tutorial!!!

  2. Wat leuk en het ziet er zo makkelijk uit allemaal. duidelijke tutorial, geweldig.

    Ik heb het hangertje ontvangen, heel erg bedankt. Ook voor de mooie kaart en het noteboekje. Ben er super blij mee. 🙂 🙂

    gr Alette

  3. SUPER!
    dat gaan we dan wel eens snel proberen !!! 😉
    ga morgen maar eens langs bij het naaiattelier hier in de buurt … 😀 zulen ze vast ook wel buttons verkopen denk ik ? … (we shall see en anders maar even bestellen :D)

    BEDANKT!

    groetjes
    X O X
    Naomi

  4. Dankjewel voor deze duidelijke tuturial!
    Wat leuk zeg!
    Dat ga ik ook zeker eens proberen.

    Prachtige blog trouwens!
    Leuk, ik ga je volgen!
    Ben benieuwd wat er nog meer allemaal komt.

    Groetjes Tamara

  5. Hoi,

    Nu heb ik druk lopen googlen voor waar je materiaal hiervoor zou kunnen vinden, maar vind alleen over grote buttons.
    Zou je mij kunnen vertellen waar je het materiaal zou kunnen krijgen?

    Groetjes Tamara.

  6. wat lief dat je een tutorial hebt gemaakt! 😀 ik wil het mischien wel eens uitproberen maarja…ik wil zoveel nog uitproberen haha 😀

  7. Hallo,
    Ik ben via via op je blog gekomen.
    Een erg leuke blog heb je. Was al wel vaker langs geweest.
    Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je gestopt was met stempels maken maar kan het niet meer terug vinden. Dus nu de vraag maak je nog stempels?

    Ik vind je buttons maken een super idee en ga het zeker proberen. Net dat beetje extra op je werk stukjes. Thanks.

    Ik blijf je zeker volgen.
    Groetjes Brigitte

  8. die buttons zijn zo leuk!
    ik vraag me af… waar vind ik de benodigdheden daarvoor? Ik denk bij buttons ook steeds aan die stekertjes voor op je pet, rugzak, pennezak, vest,… weet je wel, daar heb je van die speciale buttonmachines voor
    lies
    Marijke

  9. Hallo,

    Erg leuk idee om zelf buttons te maken.
    Kun je me zeggen waar ik dit materiaal kan kopen of evt. bestellen via internet?
    Alvast bedankt!
    Trudy Mannee

  10. Hoi Nicollie,

    Wat een ontzettend gave site heb je! En wat leuk, dat je je geheimen prijsgeeft in deze tutorial!
    De stoffen buttons vind ik helemaal gaaf, en eerlijk gezegd vind ik de PIN echt het einde!!
    Zou je me kunnen vertellen waar je de losse onderdelen kunt bestellen? Voor de knoopjes kan ik ze wel vinden, die hebben ze bij elke fournituren zaak. maar de pins, is toch een ander vehaal….

    Ik hoor graag van je!
    Groeten, Debbie

    Keep up the good work!

  11. Door mijn dochter Jessy op PC ontdekt .
    Ga zo vlug mogelijk uitproberen.
    Bedankt,
    Quiltgroetjes,
    Lea

  12. Super!

    Maar waar haal je die set van buttons eigenlijk?
    Ik zou graag zulke oorbellen maken?!

  13. Wat zijn ze leuk!
    Heb je een tip waar je de benodigdheden kan kopen om buttons te maken? Die zoals jij die gebruikt in je tutorial?

    Groetjes Susanne

  14. Pingback: *Tutorial* Bloemetjessjaal « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  15. heel erg leuk hoor maar zou je mij ook kunnen vertellen waar ik de benodigheden kan kopen voor de buttons en dat setje om ze in elkaat te zetten want kan niets vinden daarover.

  16. Super leuk allemaal, dank je dat het je zo goed uit heb gelegd. Maar net zoals de anderen hierboven ben ik erg benieuwd waar je de button atributen kan kopen?

  17. Hoi
    Super hoor, wat een leuke tutorial. Ik heb een gaaf mandje gehaakt met een wit boogjes randje bovenaan, en nu zocht ik leuke bloemetjes, het zijn deze geworden, heb alleen alle aantal dubbel gedaan, en helemaal super leuk geworden, dus dank je wel!!
    groetjes

  18. Pingback: Notitieblokjes met een haaksel « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  19. Pingback: Minikalendertjes « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  20. Pingback: *Tutorial* Elastieken band met haaksel | Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

Plaats een reactie