*Tutorial* Vlaggetjeslijn met zakjes

Tutorial voor een vlaggetjeslijn met zakjes

Maak van karton of papier een vlaggetjesmal. Mijn vlaggetjes zijn 23 cm. hoog en 20 cm. breed, het zakje begint 6,5 cm. onder de rand (maar dit kun je naar eigen voorkeur aanpassen natuurlijk).

Benodigdheden:
– stof
– biaisband
– stempels en stempelinkt
– vlieseline
– vlaggetjesmal

Knip 10 vlaggetjes met gebruik van je mal (of meer als je meer dan 5 vlaggetjes aan je lijn wilt).
Knip 10 stukken vlieseline voor de vlaggetjes en 5 stukken voor de zakjes
Knip 5 zakjes (zie de kartonnen mal, waarbij het zakje 6,5 cm. onder de rand van de vlag begint).

Stempel de stofjes. Ik heb de stofjes aan kant A gestempeld, de stofjes aan kant B (waar de zakjes op komen) heb ik in 2 kleuren geknipt, rose en lila).
Ik bestempel mijn stofjes altijd met VersaCraft inkt, deze is geschikt voor stof. Even strijken na het stempelen en de inkt is permanent.

Strijk de vlieseline op de achterkant van alle 10 stofjes en op de 5 zakjes.

Knip je biaisband in 5 stukken die precies even groot zijn als de bovenkant van je zakjes. (Ik heb leuk sierbiaisband gebruikt, maar gewoon biaisband kan natuurlijk ook, of gebruik een lintje of vouw de bovenkant van het zakje om).

Naai de biaisband op de bovenkant van de zakjes.

Nu gaan we de vlaggetjes maken!
Leg onderop (met de goede kant naar boven) 1 van de 5 stofjes waar een zakje op komt (kant B), daarbovenop (met de goede kant naar boven) een zakje en daarbovenop een bestempeld stofje (kant A, met de goede kant naar beneden).

Naai de twee lange zijden vast en knip de hoekjes af.

Vouw de vlaggetjes met de goede kant naar buiten, even strijken.

Speld dan de biaisband op de vlaggetjes.
Begin met minstens 40 cm. lege biaisband dubbel te vouwen (hiermee kun je straks je vlaggetjes vastknopen), dan een vlaggetje (vouw de biaisband aan beide zijden om de bovenkant van je vlaggetje), dan ongeveer 6 cm. tussenruimte en dan weer een vlaggetje. Eindig weer met minstens 40 cm. lege biaisband.

Naai dan de biaisband vast met een zigzagsteek.

En klaar is je vlaggetjeslijn! 😀

4 reacties op “*Tutorial* Vlaggetjeslijn met zakjes

  1. Superleuk weer, Nicole!!
    Zag dat ik nog wat mail achterliep.
    Was een weekendje weg, en daarna in het ziekenhuis vanwege nierstenen. Nou dat kan ik je niet aanbevelen! 😉

    Maar ik ben er weer om jouw crafty werkjes mee te beleven. 🙂

    Heb ook weer hyves, dus ik ga je even opzoeken.
    Lfs Lies en fijn weekend!

  2. Super!! Echt ontzettend leuk, kan niet duidelijker! En volgens mij zag ik bekende spelden 😉 Ik vind vooral de zakjes erop zo leuk en natuurlijk de stempels!! Fijne zondag!! *knuf*

  3. Heel leuk die vlaggetjes ,leuk dat je stempels heb gebruikt ,ga hem uit printen en maken
    groet Geertje

Plaats een reactie