*Tutorial* Grote gehaakte roos

Ik haakte ze al eerder, grote gehaakte rozen.
Op de haakmiddag merkte ik dat de gebruikte tutorial toch anders was dan de manier waarop ik ze haak, waarbij mijn manier voor wat vollere rozen zorgt.
En gisteren haakte ik een nieuwe variant, namelijk met twee kleuren (niet alleen mooi, maar ook handig als je twee halve bolletjes hebt, of van elke kleur niet je hele bolletje op wilt maken *kuche*).
Dus ik vond dat ik daar toch maar eens een tutorial van moest maken…

Bij deze dan maar…

*Tutorial* Grote gehaakte roos

Benodigdheden:
– haaknaald (ik gebruikte haaknaald 5 i.c.m. Drops Paris, dat zorgt voor grote rozen met een doorsnee van minstens 10 cm., maar een andere combi haaknaald/wolletje kan natuurlijk ook)
– 2 (halve) bolletjes katoen
– schaartje
– (stop)naald

Haak 72 lossen waarbij je een stuk begindraad over laat van ongeveer 30 cm.

Haak een stokje in de 4e losse.

Haak dan 2 l, stokje in de dezelfde l (van de vorige toer), *1 l, st. in de 2e l (van de vorige toer), 2 l, st. in dezelfde l,* en herhaal wat tussen * * staat.
Je maakt dan afgewisseld een soort V-ruimte en een vierkante ruimte.

Aan het eind van de toer draai je je werk om, haakt 3 lossen, 1 st. in de V-vormige ruimte van de vorige toer, 2 l, 2 st. in de V-vormige ruimte. Dan telkens in elke V-vormige ruimte: 2 st, 2 l, 2 st.

Aan het eind van de toer hecht je je draad af en hecht je de andere kleur aan met een knoopje. Verberg de eindjes daarna in je haaksel en knip de eindjes af.
Haak dan in de eerste ruimte 1 st. en tussen de ruimte van de 2 l. van de vorige toer nog 6 stokjes.

*Haak in de volgende ruimte van 2 l. 7 stokjes.* Herhaal tussen * * tot je aan het eind bent.


Hecht af en knip je draad af. Haal je draad naar beneden naar je andere eindje draad en knoop ze aan elkaar.

Rijg je begindraad aan je (stop)naald en begin met het oprollen van je bloem, waarbij je begindraad in het midden zit. Het makkelijkst gaat dit als je je duim van je andere hand in het midden van de bloem houdt en hieromheen oprolt. Zet het opgerolde gedeelte telkens aan de onderkant vast met een paar steekjes, waarbij je de lossentoer zo plat mogelijk positioneert, zodat je een platte onderkant krijgt.
Je krijgt dan een soort swirl van je lossentoer, zoals je hierboven kunt zien.
Wanneer je roos helemaal opgerold is, knoop je de twee draadjes aan elkaar vast en dan ben je klaar!

Enjoy!

23 reacties op “*Tutorial* Grote gehaakte roos

  1. Ziet er mooi uit zo! Ik dacht op de haakmiddag ook, ik doe met de roos haken, maar toen bleek al snel dat t patroon niet klopte, dus ging ik maar wat anders haken. Nu kan ik m toch nog gaan uitproberen.

  2. hij is erg mooi, hoe zou ‘ie in roze zijn 😉
    Even denken waar ik’m op kan zetten (voor in het haar van’t kindje is het een beetje groot 🙂 ) HHhhhmmmmm, misschien wel leuk op een schaal, klein en groot door elkaar …… gaat weg om te kijken welke kleuren leuk bij elkaar passen

    Liefs,
    Mariette

  3. Ik zag dit in mijn mail staan tutorial gehaakte roos en zei meteen jeeeeee!!! Dat had ik al gehoopt ik vond ze zo gaaf! Nu kan ik ze zelf ook gaan maken! Bedankt weer voor de het te gekke haakpatroon!

    liefs gerjanne

  4. Ik vind ze ook supermooi, en leuk om te maken, ik ga ze eerst proberen met dunner garen, Bedankt voor het patroontje !

  5. Oww…die zijn hartstikke mooi!! Ik ga daar zeker een poging mee wagen! Tenkjoe voor het patroon!! Grtzz..Maddy

  6. Hoi Nicole, prachtige rozen heb je gehaakt, ziet er echt goed uit!
    Nog heel erg bedankt voor het organiseren van de leuke haakmiddag, het was echt gezellig en zeker voor herhaling vatbaar!
    Tot snel weer, en groetjes aan je mams, Roos x

  7. Ik kan nog helemaal niet haken maar heb deze vast gepint voor het geval ik het ooit nog eens leer! Ze zijn prachtig!

  8. ik ben al aan de derde bezig….ze zijn superleuke en het is een zaaaalig haakwerkje!

  9. Werkelijk een prachtige roos! Het is met een half uurtje klaar en staat geweldig als corsage op mijn winterjas!

  10. Ik heb deze roos als basis gebruikt voor een bloem op een gehaakte muts. Ik heb nog een randje van kreeftsteekjes in de eerste kleur er bovenop gemaakt, waardoor je een extra accent weer krijgt. Erg mooi geworden, al zeg ik het zelf.

  11. Pingback: Gratis NL haakpatronen bloemen | Diana's Wereld

  12. Pingback: Grote roos haakpatroon - Gratis Haakpatronen

  13. Ik heb de roos gehaakt met dikke draad en haaknaald 10. Prachtig gelukt en het is pas mijn vierde haakwerk. Een plaatje!
    Heel erg bedankt voor het patroon.

  14. Pingback: Grote roos haken - Gratis Haakpatronen

Plaats een reactie