*Tutorial* Gehaakt voetenbankhoesje

Oftewel een gehaakte hockerhoes, gehaakt krukjeshoesje, je mag het noemen hoe je wilt. Ik noem het een gehaakt voetenbankhoesje.
Bij de Leenbakker kocht ik een nieuw voetenbankje en die kon wel een gehaakt hoesje gebruiken.
Eigenlijk is ie zonder hoesje ook al erg leuk van zichzelf, maar een voetenbankhoesje haken stond al zo lang op mijn lijstje…

En ja, als ik dan toch bezig ben (nog best veel werk, zo’n hoes haken), dan kan ik er natuurlijk net zo goed een tutorial van maken.

Dus, bij deze!

*Tutorial* Gehaakt voetenbankhoesje

Benodigdheden:
– wolletjes, ik gebruikte 6 kleuren katoen van Drops Paris, van iedere kleur had ik één bolletje nodig en van sommige kleuren iets meer;
– haaknaald, ik gebruikte haaknaald 5;
– schaar, (stop)naald.

Begin met het haken van een granny square (tutorial staat hier) en haak zo verder tot hij groot genoeg is om de bovenkant van je voetenbankje te bedekken.

Haak daarna in elke hoek één setje van drie stokjes in plaats van twee setjes, zo wordt je granny square niet groter, maar gaat ie naar beneden.
Je kunt het zien op onderstaande foto, de paarse rij is de eerste rij die naar beneden gaat.
Eventueel haak je dan tussen de setjes stokjes geen lossen meer, omdat je hoes anders te wijd kan worden. Kijk maar wat voor jou werkt en vergeet niet af en toe te passen.

Haak zo verder tot hij lang genoeg is. Je kunt dan nog een schulprandje haken als je wilt. Ik haakte een paars schulprandje na de laatste paarse toer (zie foto hieronder).
Begin met een half stokje en drie stokjes, op dezelfde manier waarop je in de vorige toer drie stokjes haakte als begin van je toer. Haak dan tussen het eerste en tweede stokje van de vorige toer een half stokje en tussen het tweede en derde stokje van de vorige toer een halve vaste. Herhaal tot je helemaal rond bent en hecht af.

Werk dan alle losse draadjes weg aan de achterkant en knip de eindjes af. Doe je haaksel om je voetenbankje, zet een theetje, pak een koekje, ga in je stoel zitten en leg je voeten op je bankje. Enjoy!

Ik ben natuurlijk weer erg benieuwd wat jullie ervan vinden! Ik vond hem in ieder geval erg leuk om te maken!

13 reacties op “*Tutorial* Gehaakt voetenbankhoesje

  1. Heeeeel erg leuk weer! eens kijken of ik binnenkort toch ook eens ga haken… heb ook een voetenbankje dat wel een dekje kan gebruiken 😉

    Ben ook steeds aan het kijken naar die leuke kettingen (toch?) die ok de flesjes hangen… heb volgens mij ergens iets gemist, want die zullen vast zijn langsgekomen!

  2. Dat ziet er leuk uit en ben je in een andere ” mood” dan haak je zo weer een ander kleurtje. Top. X

  3. Hoe leuk is dit dan, goed idee om er een los hoesje om te maken dan kan je nog eens wisselen. (Drops bolletjes genoeg:-) Ik heb de mijne gisteren pas binnen gekregen, zal zo even foto sturen. Enne dat hoesje hou ik in gedachten, hier staat ook nog een voetenbankje die wel een kleurtje kan gebruiken.

  4. Ik vind je haaksels altijd geweldig leuk en vrolijk en dat is bij deze niet anders. Maar ik vind het krukje zonder haaksels zo leuk dat ik in dit geval toch voor zonder zou kizen, sorry :$

  5. Pingback: Granny square kussen & love seat « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  6. He hoi,
    Ik heb ook zon voetenbankhoesje gehaakt is ook mooi geworden, maar wat heb je een leuke site, erg leuke dingeng

Plaats een reactie