*Tutorial* Granny square portemonneetje maken

In de vorige tutorial staat de uitleg om een granny square te haken.
Als je er twee hebt gehaakt, ben je nu klaar voor het maken van het granny square portemonneetje! 😀
See the earlier tutorial on how to make a granny square. When you’ve made two, you’re now ready to make a granny square purse!

Granny square portemonneetje
Granny square purse

Benodigdheden:
– katoen (geschikt voor haaknaald 5)
– haaknaald 5
– schaar
– (stop)naald
– 2 gehaakte granny squares volgens de tutorial van het berichtje hieronder
– een portemonneetjessluiting van metaal, breedte 7,5 cm.
– (wol)vilt
– lijm, geschikt voor stof en metaal (bijv. Bison Kit Universal)
– een schroevendraaiertje of een pincet met platte punt
– een tangetje
– een potlood
– een naaimachine of naald en draad
– plakband

Needed:
– cotton (suitable for crochet hook 5 mm.)
– crochet hook 5 mm.
– a pair of scissors
– a needle
– 2 crocheted granny squares as in the tutorial I posted earlier on
– a metal purse frame, size 3 inch / 7,5 cm.
– felt
– glue, suitable for fabric and metal (e.g. Bison Kit Universal)
– a screw driver or a pair of tweezers
– a pair of pliers
– a pencil
– sewing machine of needle and thread
– sticky tape

Knoop je draad vast waar je de vorige keer geëindigd bent (in 1 van de 4 hoeken van je granny square).
Tie the cotton to the place where you’ve ended your granny square (in one of the 4 corners).

Haak een vaste.
Crochet a single crochet.

Haak 1 vaste in elke vaste van de vorige vaste, totdat je de hoek om bent en dan bij de eerste “lege ruimte” aankomt (de ruimte tussen 2 setjes stokjes).
1 Single crochet in every single crochet of the last round, until you’ve made it around the corner and reach the first “empty space”(the space between 2 sets of double crochets).

Haak daar 1 half stokje en daarna in elke vaste van de vorige ronde een stokje, tot je aan de andere kant van je granny square bent aangekomen.
Crochet 1 half double crochet and continue with 1 double crochet in every single crochet of the last round, until you’ve reached the other end of the granny square.

Haak een half stokje.
1 Half double crochet.

Haak 1 vaste in elke vaste van de vorige ronde, totdat je bij het begin van je ronde bent aangekomen. Hecht af, leg een knoop in de eindjes draad en werk de draadjes aan de achterkant van je granny square weg.
Doe dit nog een keer met je tweede granny square.
1 Single crochet in every single crochet of the last round, until you’ve reached the beginning of this round. Fasten off, tie the tails and hide them at the back of your granny square using your needle.
Do the same with the second granny square.

Leg de 2 granny squares op elkaar (verkeerde kanten op elkaar) en knoop je draad op de plaats van je halve stokjes aan elkaar.
Place the granny squares on top of each other (wrong sides inwards) and tie the cotton to the half double crochet.

Nu ga je de 2 granny squares aan elkaar haken.
Haak in elk (half) stokje van de vorige ronde een vaste door alleen de binnenste lusjes van de vorige toer. Hecht aan het eind af en leg een knoop in de eindjes. Werk de draadjes aan de binnenkant weg.
Now you’re going to crochet the 2 granny squares together. 1 Single crochet in every (half) double crochet of the last round. Fasten off and tie the tails. Hide the tails on the inside, using your needle.

Leg nu je portemonneetje-in-wording op je (wol)vilt en teken hem 2x over en knip uit.
Place the granny square purse on top of your felt and use your pencil and pair of scissors to make two pieces of the same size as the granny square purse.

Naai de onderkant met je naaimachine aan elkaar (je kunt dit ook met naald en draad doen).
Sew the bottom using the sewing machine (or the needle and thread).

Stop het vilten gedeelte in het gehaakte gedeelte.
Place the felt part into the crocheted part.

Naai nu de bovenkanten aan elkaar: vouw de voorste delen om en naai de achterste delen vast: 1 gehaakt deel aan 1 vilten deel. Doe dit ook met de voorkant.
Sew the top parts together: fold the front parts and sew the parts on the back together: 1 crocheted part onto 1 felt part. Repeat for the front parts.

En dan nu de ‘tricky part’. 😉 Het lijmen van je portemonneetje in de metalen sluiting. Je ziet dat het portemonneetje iets breder is dan je sluiting, dat is niet erg. Ben voorzichtig met de lijm, zorg dat je niet op je portemonneetje knoeit. Sla de voorkant van je portemonneetje om en plak hem vast met plakband, zodat hij niet in de weg zit wanneer je begint met het vastlijmen van het achterste gedeelte.
Leg een stuk papier onder je portemonneetje, zodat je niet op je bureau knoeit en houd een stuk keukenrol of een vochtig (babyolie)doekje bij de hand om eventuele lijmresten weg te kunnen vegen.
And now the tricky part. 😉 Glueing the purse into the metal purse frame. You will notice that the purse is slightly wider than the frame, that’s ok. Be very careful not to spill any glue onto the purse. Fold the front part and use sticky tape so you can begin with gluwing the part in the back. Place a paper towel underneath your purse, so you won’t spill any glue on your desk, use a moist (baby)wipe to clean off any glue that you’ve spilled.

Doe lijm aan de binnenkant van 1 deel van de sluiting.
Apply glue to the inside of 1 part of the frame.

Schuif je portemonneetje in het metaal, begin met de zijkanten en gebruik de schroevendraaier om het vilt en je katoen goed in de metalen sleuf te kunnen duwen. Doe dit eerst met je vilt, draai je portemonneetje om en doe dit met het katoen, draai hem weer om en check of je vilt nog goed zit.
Place the purse into the frame, begin at the sides and use the screw driver to push the felt and cotton into the metal part. Start with the felt side, turn around for the crochet side and check if the felt is still in place.

Gebruik het tangetje om de metalen sleuf een beetje dicht te knijpen. Let op dat je hem niet teveel verbuigt, anders sluit hij niet meer goed.
Laat het even drogen en lijm dan de andere kant van je portemonneetje in de sluiting.
Use the pair of pliers to squeeze the metal frame a bit. Don’t bend it too much, or it won’t close properly. Leave it to dry and then glue the other part of the purse into the frame.

Weer even laten drogen en dan is je portemonneetje klaar! 😀
Leave it to dry and then it’s finished! 😀

Enjoy!

De metalen sluitingen zijn o.a. te koop op etsy.com.
Ik heb ze voor mezelf besteld en heb er een aantal extra besteld, dus mocht je willen, dan kun je ze hier bestellen. (Even helemaal naar beneden scrollen). Ik heb ze nog niet op voorraad, maar verwacht ze binnen een week of 2 te hebben.
You can find the purse frames on etsy.com.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! 😀
I’m looking forward to your reactions! 😀

42 reacties op “*Tutorial* Granny square portemonneetje maken

  1. zow dat is wel heeeeeeeeeeeel gaaf.
    Prachtig gedaan ,ideaal voor parkeergeld in te doen.

    truusje>rose als mijn uil !!!!!

    en tja dat is nu erg leuk ,maar mijn uil 🙂 is blauw/grijs hihihi

  2. Ik vroeg me al af hoe je datm et de beugel zou doen. Nou gewoon met lijm dus lol
    Ziet er weer super leuk uit!

  3. Wat leuk gedaan! Ik zit er al minstens 3 jaar over te denken om nog eens een kralentasje te maken. Volgens mij zijn er ook beugeltjes met gaatjes, zodat je het er a.h.w. aan kunt naaien, maar dat weet ik dus niet zeker. Ooit, als ik vreselijk veel tijd over heb, ga ik dat allemaal uitzoeken, haha!

  4. Hallo Nicollie

    Wat is hij mooi geworden zeg ! dacht gelijk al die ga ik ook maken voor mijn dochter en schoondochtersen ook mij zelf.
    het is zo gemakkelijk voor het kleine geld .
    Maar meid ga zo door met al je mooie creaties ,begrijp soms niet hoe je er op komt .

    gortjes Geertje

  5. Hij is ontzettend leuk!!! Toch een boekje moeten maken hoor 😉 Super joh!! Misschien ga ik me er eens aan wagen 🙂

  6. Hallo Nicollie,
    Heb weer eens genoten van je tutorial en wil deze beslist gaan maken. Hoeveel van die sluitingen heb je extra besteld? en/ of hoe kan ik ze vinden op Etsy (hoe noem je die dingen in het engels?) Alvast bedankt voor het antwoorden.

    Groetjes,
    Sonja

  7. gossie je bent helemaal uit je dak aan het gaan met al die tuto’s ben blij dat er nog wel eens naar me geluisterd wordt… (fluit, fluit…)

    bedankt voor deze uitleg alweer, gaaf!

  8. Deze zijn erg Schattig!
    Leuk!
    Duidelijk zo ook met de foto’s…

    **ik heb me net ingeschreven voor je update’s op je blog;)**

  9. Wat is deze geweldig leuk! Altijd al zo een willen maken..heb al een sluiting liggen, die is iets anders met gaatjes, moet je dan vastnaaien.
    Zou ook graag zo een als jou willen, wel 2 of 3, dus als je over hebt laat me maar weten?! Bedankt voor je duidelijke tutorial! Super! ik ga het als link bewaren op haakmaaraan en op mijn blog, als je het niet erg vindt.

  10. Heel erg leuk idee! Bedankt dat je het zo goed hebt uit gelegd. Nu op zoek naar zo’n tasbeugeltje.

  11. Pingback: Ik sta weer op Freubelweb! « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  12. Hallo Nicollie

    Wat geweldig zeg dat je op het freubel web sataat met je mooie portemoneetje.
    Gefeliciteerd hoor !
    kijk al uit naar je volgende werk stuk ,ben gek op haken .

    Lieve groet Geertje

  13. Pingback: 150.000-bezoekers-blogverloting *de uitslag!* en Freubelfavoriet « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  14. Pingback: Goitske.nl

  15. Nog iets wat op mijn mijn lijstje staat om te doen. Jammer genoeg gaat meneer de tijd telkens mijn deurtje voorbij. Leuk hoor, dat ook jij zo’n geldbeugeltje gemaakt hebt en dat je me een oplossing hebt gegeven voor het beugeltje te bevestigen aan mijn haakwerkje.

  16. Hi, beautiful little purse, it went to etsy.com but couldn’t find the frame 😦

  17. Pingback: FreubelAward 2012! « Nicollie.nl :: Nicollie's ~Nicx for short~ Blog ::

  18. Hello Nicollie 🙂 I found your blog yesterday and it’s awesome 🙂 thank you so much for writing in english too ! and for all those beautiful tutorials, they so great. Oh, and Happy New Year, happy hooking 🙂

  19. Leuk! Ik heb een beugeltje met gaatjes aan de buitenkant. Hoe zou ik dat het best vast kunnen maken?

  20. Pingback: Lavori all'uncinetto, dieci tutorial con Drops Paris, il cotone crochet più eclettico | diLanaedaltrestorie

  21. Erg leuk!
    Ik heb een aantal ronde sluitingen om een portemonnee te maken. Heb je daar toevallig ook zo’n soort patroon van?

  22. Pingback: Look what I got! | Zjizjipke

  23. Pingback: Des portes-monnaies au crochet ! – jules et philotte

  24. Pingback: Porte monnaie au crochet | thalicreations

Plaats een reactie