*Tutorial* Gehaakt mobielhoesje

Ik heb een mobielhoesje gemaakt gehaakt.
Mocht je er zelf nou ook een willen haken, hieronder volgt een tutorial:

Om een gehaakt mobielhoesje te haken, heb je (restjes van) een aantal kleurtjes wolletjes nodig en een haaknaald.
(Ik heb Lyric Puppet en Ricokatoen gebruikt en haaknaald 5).

Je begint met het haken van een aantal lossen en je haakt exact de lengte van de breedte (onderkant) van je telefoon.
Haak 1 keerlosse.
Nu ga je rondom je ketting van lossen vasten haken. In elke losse haak je 1 vaste, behalve in de laatste losse, daar haak je 3 vasten. En bij de eerste (op de terugweg is dat weer je laatste) nog eens 2 (samen met de eerste vaste van de heenweg is dat 3).
Dus: 
    |   |    |   |   |    |   |   | 
 – 0  0  0  0  0  0  0  0  –
    |   |    |   |   |    |   |   |
(waarbij de streepjes vasten zijn en de rondjes lossen).

Haak dan de laatste vaste met een halve vaste aan de eerste vaste.
Haak 3 lossen.
Haak in elk van de vasten een stokje, tot je helemaal rond bent.
Haak het laatste stokje vast met een halve vaste aan de derde losse van het begin van je ronde.
Trek de draad door de halve vaste, zo hecht je de kleur af.
Knip de draad af (niet te kort) en knoop een nieuwe kleur draad aan je afgeknipte eindje draad, zo dicht mogelijk bij je haakwerkje.
Haak 3 lossen en dan weer een rondje stokjes, waarbij je je haaknaald door de gaten tussen de stokjes steekt van je vorige ronde. Je haakt dus niet in de vasten.
Ga zo verder tot je hoesje lang genoeg is voor je mobieltje.
Knoop nu de laatste kleur aan je afgeknipte eindje draad, haak een rondje vasten en hecht af met een halve vaste.
Werk dan alle losse draadjes weg (aan de buitenkant) door ze met een stopnaald in je haakwerkje te verbergen en knip de eindjes af.
Keer je werkje binnenstebuiten en klaar is je mobielhoesje!
Enjoy!

…en verder heb ik gehaakte vaasjesjasjes gemaakt.

Op deze blog zag ik leuke vaasjesjasjes, dus ik heb er gelijk twee gemaakt (de paarse zit om een vaasje en de roze om een jampotje). Superleuk om te maken, lekker snel af en goed voor je restjes wolletjes. 😉

Nou, dat was het weer. 😉
Make my day and leave a comment! (hihi)

8 reacties op “*Tutorial* Gehaakt mobielhoesje

  1. Wat een leuk mobielhoesje!
    Heb ik net een hoesje genaaid voor mijn nieuwe GSM bij gebrek aan een goed haakpatroon! Het volgende hoesje wordt dus een gehaakt!

    x Inge

  2. ik op vakantie en neem mee: een haaknaald, garen, boek met haaklessen…
    ben net terug: geen bal aan gedaan dus dit tuutje van jou gaat weer niet lukken hihi
    Enne weer blogverloting gemist? pffff das niet zo mooi zeg, wordt weer weinig slapen vannacht…. *lol*

  3. Hallo,
    Leuk idee een mobielhoesje!
    Ik heb afgelopen week voor het eerst een haaknaald opgepakt . . . en ik ben ‘ hooked ‘ . Ik ben zomaar een winkel binnengelopen en heb ik haakgaren gekocht. Hetzelfde als jij hebt gebruikt voor dit mobielhoesje: Lyric Puppet. Nu wil ik op internet bijbestellen (ga een sprei maken) maar ik kan het nergens vinden! Waar heb jij het gekocht? Of heb jij de wikkels nog waar misschien meer informatie op staat?
    Groet,
    Angela

  4. Echt mooi! Helaas kan ik niet haken. *huilt*
    Ik zou ook zo graag zo’n haakdingetje voor om zo’n potje willen maken, ziet er echt vrolijk uit! :O

  5. Pingback: Nicollie.nl en haar haak tutorials | Goitske.nl

Plaats een reactie