*Tutorial* Portemonneetje met rits

Tutorial voor een portemonneetje met rits

Benodigd:
2 stofjes voor de buitenkant van ongeveer 12×11 cm, waarvan de bovenkant afgerond is
2 stofjes voor de binnenkant met dezelfde afmetingen
vlieseline om de buitenkantstofjes mee te verstevigen
1 rits van 12-15 cm.

Als je nog niet vaak een rits in een portemonneetje hebt gezet, kun je ook beginnen met een rechte bovenkant i.p.v. een afgeronde.
Bij de rits van 15 cm. houd je wat rits over aan beide kanten, maar dit kun je gewoon afknippen.

Knip de stofjes uit, strijk de vlieseline op de achterkant van de buitenkantstofjes en leg 1 buitenkantstofje met de goede kant naar boven. Leg daarbovenop de rits met de goede kant naar beneden (als hij dicht is, moet het ritsje links zitten) en daarbovenop een binnenkantstofje met de goede kant naar beneden. Het makkelijkst is als je de rits open doet.

Speld deze laagjes vast, zodat de rits de ronding van de stofjes volgt en naai ze vast met behulp van je ritsvoetje. (Op een gegeven moment moet je langs de rits, het beste kun je dan je naald in de stof laten staan (zodat het niet verschuift), je ritsvoetje omhoog doen en dan de rits voorbij het ritsvoetje ritsen).

Leg de verkeerde kanten op elkaar.

Leg nu het tweede buitenkantstofje met de goede kant naar boven, leg daarop de rits met de goede kant naar beneden, (de rits zit nu (als hij dicht is) rechts, met de goede kant naar beneden) en daarbovenop het binnenkantstofje met de goede kant naar beneden.

Naai de rits vast, het beste kun je hier beginnen met de rits dicht en ongeveer halverwege de rits openen, zoals hierboven beschreven.

Zorg ervoor dat je rits nu minstens voor de helft open is. Dit is belangrijk, anders kun je je portemonneetje straks niet keren. Leg de goede kanten van de stofjes op elkaar en speld ze vast. De rits vouw je zo dat hij op de binnenkantstofjes valt.
Nu kun je alle randen vast naaien, begin bij de voering (binnenkantstofje 😉 ) en ga zo over de rits naar het buitenkantstofje en via de andere kant weer terug. Zorg ervoor dat je een stuk openlaat van de voering om het portemonneetje te kunnen keren. Wanneer je over de rits naait, doe dit voorzichtig en handmatig, want anders kan je naald breken!!

Zo ziet het er nu uit. Knip de hoekjes en evt. het teveel aan rits af.

Keer het portemonneetje binnenstebuiten en vouw de onderkant van de voering naar binnen en naai deze dicht.

Tadaa! Hij is klaar! Dat viel toch wel mee? 😉

12 reacties op “*Tutorial* Portemonneetje met rits

  1. wat leuk gedaan allemaal.
    Even een vraagje: verkoop je ook bepaalde dingen die je maakt via een webshop. Ik vond in eerdere posts van je al een aantal websites, maar wanneer ik die intik of als ik op de link klik, kom ik weer uit op je blog. Ik ben benieuwd, je maakt echt veel leuke dingen.

  2. Owwww…deze is echt uber cute Nicole!! En thanks voor de handige tut! Ik moet ook zoiets maken, alleen tikkeltje groter: voor m’n laptop hahaha…

    Nicole, er is vandeweek een ramp gebeurd hier thuis: m’n naamstempeltje is stuk!! Wilde ‘m blijkbaar te goed schoon maken. Kon wel janken!! En jij hebt nou je machine ook niet meer boehoooeeee…. (muts! ik had toch gezegd dat ik ‘m wilde….;P ) Weet jij wie er nu een nieuwe voor mij kan en wil maken???

    Ow enne….sorry voor zo weinig contact. Ik volg je wel hoor! Te leuke blog om te missen en je maakt zoveel nieuwe spullies.

    hugs, Monica

  3. zeer leuk portemonneetje, ga ik ook eens proberen maar idd dan wel eerst eens met een rechte rits, want een echt stikwonder ben ik nog niet 😉

  4. Pingback: Tasje gemaakt « Inge's Blog

  5. Hallo!

    Toevallig kwam ik via het doorklikken op je site terecht en ben al een tijdje op zoek naar een (Nederlandse) uitleg voor het maken van een portomoneetje! Super handig! Ik ga dit zeker proberen.
    Groetjes Daphne

  6. Leuk! En het ziet er zo makkelijk uit, dat ik bijna ga denken dat zelfs ik dit kan – met mijn 2 linkerhanden….

    Super, die tutorials!
    Enne: wellicht dat je die kunt verkopen, in je webshop (om even terug te komen op je zieleroerselen :-))

  7. Ik heb zo”n zin om dit ook te maken, ik kom altijd in de knoop met de rits, zal het als voorbeeld gebruiken, misschien dat het dan makkelijker gaat…
    dankje voor het delen…..groetjes…….

  8. Ik doe het elke keer fout.. 1 kant is de mooie buitenstof, en de andere kant is de vlieseline kant 😦

Plaats een reactie